Tisdag 18 December


13.43

För er som inte vet så mycket om mig så går jag på behandling för anorexia.
Jag har varit inlagd på en Behandlingsavd- November 2006- April 2007.
Blev inlagd där då för att mitt hjärta stannade så jag fick sitta i rullstol, fick ha sond, ekg, ja det mesta kanske?
Mina läkare säger nu att jag var väldigt nära döden, vilket jag nog aldrig kommer förstå själv eftersom jag inte kunde se mig med någon annans ögon. Min mamma och pappa gav mig ett löfte om jag blev tillräckligt frisk och jag var "stabil" och visade att jag ville o kunde själv, så skulle jag få en hundvalp.
Så det var det jag hade i bakhuvudet varje gång jag åt, varje måltid, varje tugga, varje ångest attack-
det hjälpte mig att klara det kanske lite snabbare - kanske det som fick mig att byta sida?
Hjälpte mig gjorde det i alla fall. Så jag fick min valp- min älskade Milton i maj 2007.
Han hjälpte mig då och hjälper mig nu. Sommaren 2007 var jag fri från matscheman och sjukhusbesök.

I höstas blev jag sjuk i kräk/magsjukan och jag gick ner mångakilon snabbt.
Vilket inte gynnade mig särksillt mycket - inget alls faktiskt.
Jag fick tillbaka de tankar jag hade dumpat, hade kvar de tankar jag redan hade.
Jag ville inte gå upp de kilona som jag hade gått ner, och jag stannade heller inte kvar.
Så jag blev rejällt underviktig igen och fortsatte ner, ner, ner.

I November 2007 fick jag börja på behandling i öppenvården.
Sjukhusbesök 2 ggr i veckan, vägningar, matscheman - allt kom tillbaka.

Behandlingen ser ut ungerfär att jag går på sjukhusmöten 2 ggr i veckan - till ätstörningsteamet.
Där är det vägning och sedan utvärdering.
Jag äter 6 ggr om dagen + 2 Komplett Näring á 240 kcal.
Jag gick upp i början av det jag åt, men just nu så står jag stilla och rent av går ner.
Fast jag sitter hemma mest, går ut med hunden 4 ggr om dagen.
Tyvärr har jag väldigt svårt att gå upp i vikt, jag har för hög förbränning har läkarna sagt.
Och jag tycker såklart att det är jobbigt att äta alltför fet mat så det blir inte så lätt.

Nu är det bara en vecka kvar i skolan så jag har tagit ledigt- annars är det sagt att jag ska gå heltid om jag orkar.

Så nu vet ni kanske lite mer om mig?
Det är bara att fråga och dela med sig.




17.09

Jisses vad jag har ont i huvudet.
Kan nog bro för att jag knappt har sovit nåt alls i natt -
dels för jag har slutat med Theralen och dels för att pappa tappade en choklad pralin på golvet igår som Milton snabbt kastade sig över och svalde snabbt. Det är ju livsfarligt med chokald för hundar, speciellt valpar.
En pralin kan räcka om den har hög kakao halt. Men dog gjorde han inte, tror inte ens att han kände av den.
Så då kan man ju säga att jag låg vaken i onödan?

Annars har jag inte gjort mycket idag.
Var på fältet med Milton på förmiddagen så att han fick springa av sig lite.
Sen åt jag lunch och fixade med alla våra tusentals vänners julkort- känns verkligen så.
Hur många som helst, jag räknade dock- det var inte tusentals det var 67 st.

Nu ska jag hjälpa mamma med dukning och lagning av kvällsmaten -
det blir spagetti med skinktärningar och grönsallad. Inget speciellt alltså. ♥








Kommentarer
Postat av: Anonym

Nu är det bara en vecka kvar tills bloggtävlingen avgörs.
Bloggtävla och vinn en iPod Nano 4GB, Mp4 spelare samt bio biljetter.
http://sjukdom.blogg.se/jul_tvling.html

2007-12-18 @ 13:57:15
Postat av: lina

Tack för kommentaren på min blogg! Hoppas verkligen att allt går bra för dig. Många kramar!

2007-12-18 @ 14:00:01
URL: http://linalikesmat.blogspot.com
Postat av: Maya

Lina- Tack så mycket. Kramar tillbaks.

2007-12-18 @ 15:42:14
Postat av: mathilda

Ja,det går bra det!! Ta hand om dig! KRAM!

2007-12-18 @ 15:52:39
URL: http://hoflingan.blogg.se
Postat av: maria

Det e klart! Jag ska länka till dej med!

2007-12-18 @ 18:26:17
URL: http://BabyYouCanCallMeSven.blogg.se
Postat av: mathilda

Jo,det är sådär..jo,det gör ondare idag..fick ju bedövningsspruta i knät efter operationen..så nu kommer all värk när sprutan har släppt.=/
Hur är det med dig? KRAM!

2007-12-18 @ 20:11:34
URL: http://hoflingan.blogg.se
Postat av: Maya

Maria- Tackar! :)

Mathilda- Usch, dumt tt det kommer såsär efteråt.

2007-12-18 @ 21:25:27
Postat av: emma

vad du har varit stark...är och har varit! vill också ha en egen liten vovve..hundkärlek är nästan oslagbart :)

2007-12-19 @ 10:59:27
URL: http://www.dushi.blogg.se
Postat av: Anna

Hej Maya.
Jag tittar förbi i din blogg med jämna mellanrum. Du är en stark tjej som kämpar på bra!
Jag undrade dock lite om ditt hjärta.. Drabbades du alltså av hjärtstillestånd "bara sådär"? Vad u jättelågviktig då? Jag förstår om det känns jobbigt att prata om det.. Men skulle vara tacksam för svar i min blogg.
Ta väl hand om dig och lilla vovven :)
Kram

2007-12-19 @ 11:43:56
URL: http://annasjogren.blogg.se
Postat av: Moa

Vad härligt att du är så positivt inställd och delar med dig till oss andra, du kan säkert hjälpa många med dina erfarenheter. :-) Säkert bra att skriva ner tankar och funderingar för att hålla motivationen och kraften vid liv.

2007-12-20 @ 18:09:31
URL: http://moamittilivet.blogspot.com
Postat av: alexandra

Tjena tjejen! , Du är en av Många som lider av samma lömska sjukdom, dom bara gör en grymt fulare.. jag kämpar oxå , åt säkert 3000 kcal hela veckan, har legat still i vikt! tackolov för våra kroppars förbränning;) Kämpa på, du blir vacker av mat

2007-12-27 @ 00:02:47
URL: http://aaleexandra.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0